miércoles, 3 de noviembre de 2010

Diari de classe III: Procès de mesura

Aquesta segona part del tema tracatava sobre el procès de mesura. Alguns dels conceptes bàsics són:
Mesurar: comparar l'objecte que es vol mesurar amb una unitat de mesura.
Elements de mesura:
  • Magnitud: qualsevol propietat d'un objecte que es pot mesurar.
  • Unitat: un patró inventat que s'ha utilitzat per mesurar (litre, metre..)
  • Quantitat: nombre de vegades que cap la unitat en el objecte que volem mesurar.

Quin valor pot prendre's com a bo?

Mai hem de fer una única medició, per tant hem de repetir la mateixa medició varies vegades.

A continuació, s'ha de seleccionar i depurar els valors lògics.

Desprès, si més de la meitat estan repetits es fa la moda.. Si no és així, es farà la mitjana.

Exemple:

Aquests són els resultats de dos alumnes desprès de fer la mitjana:

  • 1,72m
  • 1,728293

Quin seria més exacte?

Per respondre esta pregunta, tindriem que saber que és la sensibilitat de l'instrument: la unitat més petita a la que pot arribar un instrument de mesura.

Ara que ja sabem aquest concepte, ja podem respondre a la pregunta. El més exacte no és el b ja que la cinta mètrica sols arriba als cm i totes les demès xifres decimals no ens serveixen per a res. Per tant, el millor expressat és el primer resultat.

Però clar, el resultat d'aquesta primera forma no serà exacte, ja que em puc enganyar com a màxim en un cm,per tant, el resultat d'una medició s'expressa: 1,72 m +- 1 cm. (Per problemes al escriure a l'ordenador, el +- aniria un damunt de l'altre). El 1 cm és la sensibilitat de l'instrument.

Què hem de tenir en compte per mesurar correctament?

  • Conèixer el funcionament de l'instrument.

rang: de la quantitat mínima a la màxima que amida

escala: valor de cada ratlleta

sensibilitat

  • Fer els càlculs adients per obtenir el valor representatiu
  • Expressar correctament el resultat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario